Wat kost een website?

En zaken die invloed hebben op de prijs van een website

Het is een heel algemene vraag, die ik maar deels kan beantwoorden, maar heel veel mensen vragen zich het af: “Wat kost nou het laten bouwen van een website?” Ik zal een inkijk geven in de complexiteit van de prijs van een website en wat zaken aanstippen waar je rekening mee moet houden en op moet letten.

Een kleine kanttekening: Ik ga me wel beperken tot de kosten voor het maken van een WordPress website. Dat is wat ik doe, dus daar kan ik iets zinnigs over zeggen. Andere scenario’s behandelen zou pure speculatie zijn en daar hou ik niet van.

Mocht je tijdens of na het lezen van dit (vrij lange) verhaal vragen hebben of jezelf afvragen wat een website voor jou zou gaan kosten dan mag je me gerust bellen op 06 - 16 16 55 45 of een keer bij me op de koffie komen.

Algemene factoren

Tijd

Allereerst: tijd is geld, dat is bekend. Het uurtarief van de website bouwer is dan ook bepalend voor hoe hoog het bedrag onder de streep uitvalt. Mijn uurtarief ligt iets onder het gemiddelde binnen mijn vakgebied, bijvoorbeeld. De hoeveelheid tijd die in een website wordt gestoken bepaalt –wanneer het goed gebeurt– ook gelijk de mate van winst die kan worden behaald met een (nieuwe) website, hou dat in gedachten ?.

Investeringsruimte

Als ondernemer moet je het meestal doen met wat er op je rekening staat. Vaak komt het er daarom op neer dat de hoeveelheid ruimte die er is om te investeren ook gelijk de beperkende factor is bij het laten maken van een website. Soms is het zelfs de moeite waard om een betalingsregeling te overwegen of om nog even te wachten, omdat je anders voor iets gaat betalen wat alleen maar gaat teleurstellen en geen winst oplevert. Over het algemeen geldt: hoe meer je erin stopt, hoe meer je terugverdient in tijd en/of geld.

Huidige situatie

Het uitgangspunt bij het starten van een website traject is zeer belangrijk. Is er al een bestaande website? Is er al een logo/huisstijl? Zijn er al teksten? In hoeverre is de identiteit of merk van jouw organisatie al duidelijk geformuleerd? Verder bouwen op iets wat al een goede basis vormt kost een stuk minder tijd dan vanaf weinig of niks beginnen.

Ambitie en doelen

Wat wil je bereiken met de website? Welke verandering (lees: verbetering ?) wil je maken? Jouw ambities en doelen hebben direct invloed met hetgeen er moet worden gerealiseerd. Als je alleen maar wil dat er wat beknopte informatie te vinden is kost dat aanzienlijk minder tijd dan wanneer je bijvoorbeeld wil dat jouw website je tijd gaat besparen of daadwerkelijk meer omzet gaat opleveren.

Website traject

Bij het maken van een WordPress website onderscheid ik twee mogelijke routes: een template website en een maatwerk website.

Template website

Onder een template website versta ik een WordPress website op basis van een aangekocht Thema, via bijvoorbeeld ThemeForest. In dit traject gaat de hoeveelheid tijd vooral zitten in het aanpassen en instellen van dit template. Vaak valt dit een stuk goedkoper uit, maar het heeft ook nogal wat nadelen:

  • De vormgeving staat voor een groot deel al vast en is vaak lastig bij te stellen naar iets wat naadloos aansluit op een huisstijl of specifieke wensen.
  • Vanwege de enorme hoeveelheid functies laadt een template website vaak aanzienlijk trager dan een maatwerk website.
  • De meeste online beschikbare Thema’s hebben vooral brede functionaliteit en weinig tot geen specifieke functies. Als je nét iets meer wil, of iets specifieks, betekent dat vaak flink wat meerwerk (en dus ook meerkosten).
  • De enorme hoeveelheid functies maakt het beheer van een template website vaak erg onoverzichtelijk omdat er zo ontzettend veel opties en onderdelen te kiezen zijn.
  • Meestal zijn de aangekochte Thema’s alleen in het Engels. Het kost soms best wat tijd om alles in het Nederlands te (laten) vertalen.

De kosten van een template website vallen bij mij meestal ergens tussen de €800 en de €1.750. Dit is uiteraard een ruwe schatting.

Maatwerk website

Onder een maatwerk website versta ik een WordPress website waarbij ik het Thema volledig op maat ontwikkel. Alle projecten in mijn Portfolio zijn maatwerk websites. Dit doe ik het liefst, omdat ik op deze manier de meeste aantrekkingskracht tot stand kan brengen. Met dit maatwerk ontwerp en ontwikkel ik de hele website naar jouw wens.

Meestal vallen de kosten voor een maatwerk website uit tussen de €1.500 en €4.000. Dit is sterk afhankelijk van jouw wensen. Er zijn nogal wat aspecten aan het maatwerk traject wat invloed heeft op deze uiteindelijke kosten. Ik zal ze één voor een behandelen:

Briefing en (bedrijfs-)onderzoek

Zoals uitgelegd in mijn Werkwijze is de eerste stap na een kennismaking een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen bij de identiteit van mijn klant: de missie, visie, doelgroep, waarden, belangen, enzovoorts. Hoe duidelijker deze identiteit is, hoe minder tijd het mij kost om alles op een rij te krijgen.

Website-ontwerp

Hoe uitgebreider een ontwerp is, hoe meer tijd het kost. ‘Uitgebreid’ kan inhouden: veel verschillende elementen en functies die vormgegeven moeten worden, een uitgebreid kleurenschema, iconen of gebruik van foto’s/video. Meestal maak ik een statisch (niet-functioneel) ontwerp van een tekstpagina en van de homepagina, met de weergave op desktop-formaat en op smartphone-formaat. De rest van de website-invulling en bijbehorend ontwerp pak ik meestal pas op tijdens de ontwikkeling, omdat dat vooral een invulling is van het basis-ontwerp en het op die manier efficiënter werkt (en minder prijzig wordt). Als de wens er is dat er nog meer weergaven, of pagina-templates worden gemaakt ben ik uiteraard langer bezig.

Functies

Je wil natuurlijk dat je website iets gaat doen. Afhankelijk van jouw doel zijn er functies nodig die dat voor elkaar krijgen. Voorbeelden zijn: een contactformulier, portfolio, meertaligheid, fotogalerij, agenda of webshop. Het kan zijn dat een ogenschijnlijk kleine toevoeging veel extra tijd kost. Het is daarom goed om dit van tevoren uitgebreid te bespreken, zodat ik een goed overzicht kan maken van tijd en kosten.

Invulling

De invulling van een website is veel werk. Het plaatsen van teksten, afbeeldingen en instellen van formulieren is vaak nog maar het begin. Ga vooral bij jezelf na of je zin en tijd hebt om je te verdiepen in het beheer van je eigen website of dat het beter is om dit uit te besteden. Ook al is het beheer van jouw website in WordPress zeer gebruiksvriendelijk, het vereist wel een mate van begrip voor de werking van de pagina-bewerker en wat affiniteit met computers.

Aanvullende diensten

Met alleen een website ben je er meestal niet. Er zijn allerlei dingen die nodig zijn om je zichtbaarheid en communicatie optimaal te krijgen. Hier een aantal veelvoorkomende diensten waar je ook aan moet denken.

Logo/huisstijl

Zonder een degelijk logo met bijhorende huisstijl is het lastig om een professionele uitstraling te krijgen met jouw website. Kijk eens kritisch naar jouw huisstijl: is het mooi en passend? Straalt het de juiste sfeer en de waarden uit? Juist bij het maken van een nieuwe website het hét moment om ook je logo/huisstijl eens een opfrisbeurt te geven.

Webteksten

Er wordt gezegd dat 95% van de informatie op websites tekst is. Goede teksten op jouw website zijn dus van zeer groot belang. Ben je er zelf bedreven in? Top! Zo niet, dan kun je overwegen om een korte cursus te volgen of om het schrijven van teksten uit te besteden. Ik kan je altijd wel doorverwijzen naar een specialist.

Fotografie

Een website zonder foto’s is vaak erg leeg of saai, tenzij je gebruik maakt van video of illustraties. Goede, professionele foto’s die jouw boodschap verduidelijken, aanvullen en verluchten zorgen voor een gevoel van betrouwbaarheid en daarmee is de kans groter dat mensen een verbinding gaan krijgen met jouw bedrijf. Zeker niet iets om op te bezuinigen, dus!

Zoekmachine-optimalisatie

Wanneer het succes jouw bedrijf mede afhankelijk is van de vindbaarheid van jouw website is het vaak zeer interessant om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Het principe van SEO (zoekmachine-optimalisatie) is vrij eenvoudig: hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt, hoe groter de kans dat mensen op jouw website terecht komen.

Drukwerk

Een visitekaartje, flyer of spandoek kan een goede aanvulling zijn van je online zichtbaarheid. Vaak zijn elementen uit een website zeer bruikbaar voor drukwerk. en als je veranderingen doorvoert in huisstijl (logo, kleuren, typografie), is het wel zo consistent om dat in je drukwerk door te voeren.

Periodieke kosten

Domeinnaam

Een website is niet zo veel zonder een domeinnaam. Kosten van een .nl domeinnaam variëren vaak tussen de €3 en €9 per jaar. Een .com domeinnaam kost meestal rond de €10 per jaar. Er zijn nog veel meer domeinnaam-extensies, allemaal met net iets andere kosten. Soms zitten de kosten voor een domeinnaam zelfs in de prijs van een hostingpakket.

Hosting

Hosting is heel simpel gezegd het huren van een stukje opslag op een computer die altijd bereikbaar is via het internet (een server). Dit heb je nodig om je website überhaupt bereikbaar te hebben. Binnen hostingdiensten zijn er enorme verschillen met heel veel aspecten zoals: snelheid, veiligheid, hoeveelheid opslagruimte, mate van service, flexibiliteit, enzovoorts. De kosten lopen dan ook uiteen van €2,50 tot €200 per maand. Ik adviseer altijd over de passende oplossing voor jouw website.

Meeveranderen

Het is niet zo dat je met een nieuwe website kunt achteroverleunen om na een paar jaar weer eens te kijken of er iets mee moet gebeuren. Nou ja, dat kun je wel doen, maar dan zul je zien dat hij steeds minder effectief wordt. Met mijn Succes-service help ik je meeveranderen en kansen benutten die bijdragen aan de groei en het succes van jouw bedrijf.

Website-onderhoud

WordPress en bijbehorende plugins worden continu geüpdatet. Het is dus zaak om bij te blijven en up-to-date te blijven. Zo blijft je website veilig en kun je gebruik maken van de laatste technieken en functies. Technisch website-onderhoud is bij een WordPress website altijd nodig; dit kost bij bij slechts €75 per jaar. Ook andere aanpassingen aan jouw website(inhoudelijk, cosmetisch of functioneel) kun je uitbesteden. Omdat iedereen andere wensen en behoeften heeft doe ik deze aanpassingen via mijn onderhoud-strippenkaart systeem, waarbij je alleen maar betaalt voor het geleverde werk. Lekker transparant dus.

Betaalde plugins

‘Plugins’ zijn kleine bestanden die je aan je website kunt toevoegen om de functionaliteit te verbeteren of uit te breiden. Er zijn veel gratis plugins te vinden voor WordPress maar soms heb je nét een specifieke functie nodig die perfect kan worden opgevangen met een betaalde (premium) plugin. De kosten hiervan variëren meestal tussen de €30 en €80 per jaar. Soms zijn de kosten zelfs eenmalig.

De winst: terugverdienen van de investering

Een oog op de kosten houden is logisch, maar vergeet het belangrijkste hier niet: de winst! Wat een website jou oplevert bepaalt of het een goede investering is. Een paar voorbeelden van winst uit jouw website zijn:

Meer omzet

De meest voor de hand liggende winst die je uit een website kunt halen is natuurlijk omzet. Daarvoor zul je je bezoekers natuurlijk moeten overtuigen. Je kunt nog zoveel bezoekers hebben, zonder aantrekkingskracht zal er maar weinig gebeuren.

Tijdswinst

Een website kan jou tijd besparen door bijvoorbeeld veelgestelde vragen te beantwoorden, aanvragen te verwerken, je doelgroep te schiften, enzovoorts. Dan kun jij je dus vooral bezighouden met waar jij goed in bent! Tijd is geld dus tijdswinst is vaak een goede manier om een investering terug te verdienen.

Bedrijfsgroei

Je bedrijf laten groeien door nieuwe medewerkers aan te trekken via vacatures is een mooi voorbeeld van bedrijfsgroei realiseren met behulp van jouw website. Een andere vorm van groei is natuurlijk het groter worden van bekendheid en reputatie, wat natuurlijk ook gelijk weer zorgt voor meer omzet.

Tips en aandachtspunten

Bij het laten maken van een website zijn er behoorlijk veel dingen waar je aan moet denken en ook veel keuzes die gemaakt moeten worden. Ik geef hier een paar tips en stip een aantal zaken aan die nuttig kunnen zijn als je een (nieuwe) website overweegt.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is zeer waardevol en kan veel tijd besparen in de beginfase van een website traject. Denk vooraf goed na over:

  • Wat zijn jouw doelen voor de nieuwe website? Wil je vooral klanten werven, tijd besparen, je bedrijfsidentiteit versterken of nog iets anders?
  • Wat is jouw doelgroep? Wie wil je aanspreken, wie wil je als klant?
  • Wat is de identiteit van jouw bedrijf? Wat zijn jouw drijfveren, onderscheidende factoren, en kernwaarden?
  • Welke voorbeelden kun je verzamelen? Kijk eens goed naar websites die jou aanspreken. Wat spreekt jou aan en waarom?
  • Welke inhoud moet de website gaan krijgen? Denk alvast na over pagina-indeling, menu-structuur, functies, teksten en beeldmateriaal.

Budget en winst

Natuurlijk denk je na over wat een nieuwe website mag gaan kosten. Vergelijk verschillende bedrijven en offertes, maar denk ook aan welke winst je wil gaan halen uit de website.

Boekhoudkundige besparingstip: kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Je kunt de kosten van een nieuwe website in jouw boekhouding doorvoeren als investering en deze in (bijvoorbeeld) 3 jaar afschrijven. Als je in een boekjaar meer dan €2.400 investeert, mag je 28% van het investeringsbedrag als aftrekpost gebruiken; dat kan nogal wat besparen dus! Deze regeling heet de ‘kleinschaligheidsinvesteringsaftrek’ (KIA).
De voorwaarden voor deze regeling zijn dat het een investering in bedrijfsmiddelen moet zijn (waar een website in 9/10 gevallen onder valt) en dat de factuurbedragen minimaal €450 moeten zijn.

Voorbeeld: als je een website laat maken voor €3.000 kun je daar €840 van als extra aftrekpost gebruiken. Dat scheelt aardig wat, dus.


En als laatste: alle genoemde prijzen zijn ex. BTW, zoals alle andere bedragen die worden genoemd op mijn website. 95% van mijn klanten is ondernemer, dus vandaar ?.

Hulp nodig met jouw website?

Ik denk graag met je mee en help je graag verder met waardevol advies. Bel me gerust op 06 - 16 16 55 45 of kom eens langs.

Kom op de koffie